Default Header Image

Comunicare și comportament asertiv - o cale spre succes

Publicat: 16.10.2018

Comportamentul asertiv se caracterizează prin faptul că în comunicare nu se încalcă nici drepturile personale, nici ale celorlalți, subiectul exprimându-și necesitățile, dorințele, sentimentele și preferințele într-un mod deschis și onest, într-o manieră socialmente adecvată. Comportamentul asertiv demonstrează respectul față de sine și față de ceilalți, promovează autodezvăluirea, autocontrolul și aprecierea pozitivă a valorii de sine.

 

Asertivitatea înseamnă să fii pregătit pentru ceea ce vrei să obții. 
Înseamnă să știi foarte clar ce nevoi ai.

Înseamna confruntare și cere  foarte mult curaj. Unii spun ca este greu sa fii asertiv, alții, prin stilul lor propriu, spun ca este foarte ușor.

Obiectivul nu este sa învingi. Obiectivul este să rezolvi problemele și sa obții maximum de rezultate. 

 

 

CARACTERISTICA TIPURILOR DE COMPORTAMENT

pasiv

 

Eu nu stunt OK, tu ești OK

Eu sunt OK, tu ești OK

Eu sunt OK, tu nu ești OK

Îşi neagă propriile drepturi;

  • Nu-şi apără interesele;
  • Manifestă sentimente de vinovăţie;
  • Îşi consideră ideile şi opiniile ca fiind neimportante;
  • Evită confruntările directe;
  • Nu se implică în discuţii aprinse;
  • Este timid, ascultător, supus şi umil;
  • Se teme să nu deranjeze sau să ofenseze pe cineva.

Respectă atît drepturile sale, cît şi ale celorlalţi;

  • Îşi exprimă necesităţile, dorinţele, sentimentele şi preferinţele într-un mod deschis şi onest;
  • Ţine cont de opiniile şi ideile celorlalţi;
  • Comunică deschis cu oamenii;
  • Este un bun interlocutor, ascultă oamenii fără a-i întrerupe;
  • Ţine cont de sugestiile oamenilor şi mulţumeşte sincer.

Jigneşte pe cei din jurul său, umileşte oamenii;

  • Lezează sentimentele oamenilor;
  • Încălcă drepturile persoanelor;
  • Utilizează un ton ridicat;
  • Are o atitudine de superioritate faţă de oameni;
  • Este ostil şi răutăcios;
  • Nu acceptă alte opinii şi idei;
  • Întrerupe interlocutorul pentru a-şi exprima propria opinie;
  • Ia decizii fără a consulta pe alţii;
  • Este certăreţ, vorbeşte mult.

Expresii verbale des utilizate

“Îmi cer scuze că v-am răpit

din timpul Dvs. atât de

preţios, dar…”,

“Dacă zici tu…”

“Numai, te rog mult, nu te supăra pe mine”

“Eu cred că…”

“Aş dori să fac acest lucru…”

“Te deranjează dacă…”

“Apreciez mult ce ai făcut pentru mine”

“Faci sau nu faci?”

“Ce prostie!”

“E clar că nu eşti în stare să

înţelegi!”

“Toţi sânteţi nişte proşti!”

Semne non-verbale

Voce înceată, monotonă, contact vizual minim, face mişcări nervoase, poziţia corpului este aplecată, îşi frământă mâinile, ţine umerii aplecaţi, iar capul între umeri, braţele sînt, de regulă, încrucişate.

Expresii faciale deschise şi relaxate, contact vizual, atât cât să nu supere interlocutorul, poziţia corpului dreaptă, relaxată, dar nu rigidă, are vocea calmă, dar sigură, zâmbește sincer atunci când e necesar, încuviinţează cu capul interlocutorul.

Stă aproape de interlocutor, este încruntat, expresia feţii este rigidă, îşi menţine privirea fixată în ochii interlocutorului pentru a-l intimida, face gesturi provocatoare, agită pumnul, degetul arătător, are o voce ameninţătoare şi rece, ridicată la finalul propoziţiei.


 

Ce poți face pentru a avea o comunicare și un comportament asertiv

  • Exprimă-te clar și concis;
  • Evită să fii sarcastic;
  • Cere feedback;
  • Adresează întrebări;
  • Evită reacții impulsive;
  • Evită să faci presupuneri;
  • Conștientizează ce tip de comunicare folosești.

Chestionar stiluri de comunicare.docx

 

Ca metodă, poți exersa un comportament ASERTIV în 7 pași, așa cum este el descris sub formă de acronim, în cele ce urmează: